Dankort + VISA/Dankort VISA Electron MasterCard VISA JCB American Express Diners ViaBill MobilePay

Turen til det smukke Norge

oprettet d.

Outdoor i Centrum på tur til smukke Norge

Turen til det smukke Norge tog Peter og jeg i slutningen af september og heldigvis var vi heldig med vejret. Mange af vores kunder i Outdoor i Centrum, spørg tit til Norge og derfor ville vi gerne selv op og opleve lidt at dette storslåede land.

Vi valgte at sejle fra Hirtshals til Stavnager. En super hyggelig måde at rejse på. Vi sejlede fra Hirtshals kl. 20.00, fik en god nats søvn på færgen og var fremme i Stavnager kl. 06.30 næste morgen.

Fra havnen kørte vi med bus til stationen i Stavanger by og herfra kunne vi gå ned til den færge, der skulle sejle os over til Prædikestolen https://da.wikipedia.org/wiki/Preikestolen

Til vores held, var vejret gråt, vådt og tåget, på dagen vi valgte at besøge Prædikestolen. Og dette gjorde, at der ikke var super mange turister. Prædikestolen er en af Norges mest besøgte seværdigheder, med op mod 120.000 besøgende i de mest besøgte måneder.

Til denne tur havde vi ingen guide. Ruten er super godt afmærket og der er intet problem, selv at gå turen.

Turen op tog ca. 2 timer og er en tur gennem et varieret terræn, men et terræn som er fremkommeligt for de fleste.  Variationen er skøn og gør at turen ikke bliver ”kedelig”. En del af turen er på trappetrin, som naturen har skabt af store stykker af fjeld, andre steder gik vi gennem dale, med græs og små vandløb. Den sidste del af turen går man direkte PÅ fjeldet. Her blev vi begge virkelig glad for vores vandrestøvler https://www.outdooricentrum.dk/shop/?search=hanwag , de gjorde det let for os, at stå fast, selv når der ikke var noget sålen kunne gribe fast i. Dette var en overvindelse, at stole på sine støvler og blive ved med at sætte den ene fod foran den anden.

På toppen kunne vi desværre ikke se meget pga tågen, men til gengæld var der god plads og tågen gave blot en anderledes oplevelse af denne prægtige natur.

Turen ned gik en smule hurtigere, men ikke meget. Vi tog os god tid til at gå ned og få kigget på naturen og, selvfølgelig, tage en masse billeder.

Da vi kom tilbage til Stavanger by, skulle vi finde vores ”hus”. Peter havde fundet et virkelig lækkert Air B&B lidt uden for byen, men i gåafstand – det var helt perfekt. Og da vi havde pakket ud og sat vores MGET varme støveler ud på terrassen, skulle der handles til madpakker, til turen der ventede dagen efter.

Om lørdagen gik turen til Kjerag https://da.wikipedia.org/wiki/Kjerag, fjeldet med stenen der er kilet fast mellem to fjelde. Til denne tur havde vi valgt at, vi gerne ville havde en guide, hvilket vi i løbet af turen blev virkelig glade for. Vores guide, Geri fra Lysefjorden Adventures https://www.lysefjordenadventure.no/, hentede os på vores adresse lørdag morgen kl. 07.15, vi var de første af i alt 8 der blev hentet denne morgen. Køreturen ud til fjeldet tog omkring to en halv time og var en helt fantastisk køretur, i den tidlige morgen, hvor solen var på vej op på himmelen over Stavangers fjelde.

Turen op ad Kjerag er på alle måder noget mere udfordrende, end vores tur dagen før til Prædikestolen. Her går det op ad, som i virkelig OP AD! Der er passager der er så stejle, at du er nød til at trække dig op i de kæder der sidder i fjeldet, ellers kommer du ikke op. Turen op er ca. 5 km, over 3 fjelde og med en stigning på 640 højde meter. Meget af turen er direkte på fjeldet, så vi var begge super glade for, at vi med erfaringen fra dagen før, nu stolede på vores støvler og at sålerne kunne stå fast. Geri, vores guide, var alle pengene værd, han var super velforberedt, i super god form og så var han rolig og tålmodig hele vejen. Han sørgede virkelig for at alle følte sig godt tilpas og at alle fik det optimale ud af turen, trods det at vi var 8 meget forskellige mennesker på denne tur.

Vejret denne dag, var den total modsætning, af de vi havde oplevet dagen før. Denne dag var der højt solskin og 22 grader, så turen krævede vand og sved – masser af sved. Men når du kommer til toppen, har det været det hele værd. Udsigten på toppen af fjeldet kan ikke beskrives med ord og kan ikke gengives i billeder. Den er smuk, med smukt på.

Jeg var, for at være ærlig, en smule rædselsslagen for turen ned, for der var meget langt ned, når man kiggede ud over kanterne. Men det gav en god ro, at havde gået turen op, så jeg havde en fornemmelse turen.

Vi var tilbage i vores lille hjem ca. kl. 18.00, klar til aftensmad og vores seng J

Søndag skulle vi check ud kl. 11.00 og med bussen mod færgen kl. 18.00, så vi havde en helt dag, til at gå på opdagelse og lege turister i Stavanger by. Og heldigt for os forsatte det lækre vejr, så det var helt perfekt.

Norge er helt sikkert en land, som båder Peter og jeg gerne vil tilbage til. Der er så meget at opleve og så meget at se. Jeg håber med dette lille indlæg også at Outdoor i Centrums kunder kunne få lyst til at tage samme tur. Vi står i hvert til fald klar, med en masse god viden, tips og tricks, hvis du gerne vil afsted.